Over mij

Mijn naam is Stijn Derudder. Ik ben geboren in 1980 en woon in Gent samen met mijn vrouw Chloë en onze drie kinderen.
In 2004 heb ik mijn diploma Licentiaat in de Taal- en Letterkunde: Germaanse talen behaald en het jaar erna mijn diploma GVSO-groep 2 (nu: SLO). Enkele jaren later, in 2012, toen ik al een hele tijd als zelfstandig sportredacteur aan het werk was, heb ik tijdens m’n vrije tijd ook nog een tweede masterdiploma behaald, namelijk dat van Master of Arts in het vertalen (Ned-Fra-Eng).
Diploma’s genoeg dus nu, maar ooit leek zelfs één diploma hoger onderwijs hebben heel ver weg. De weg die ik op academisch vlak heb afgelegd was lange tijd inefficiënt, weinig doelgericht, nauwelijks nuttig en zelden aangenaam.
In het secundair onderwijs heb ik het diploma Grieks-Latijn behaald. Ik begon vol enthousiasme en ijver aan mijn schoolcarrière, maar gaandeweg werd dat behoorlijk afgeknot. Niet zozeer door mijn school, maar gewoon door ‘school’. Heel herkenbaar, vermoed ik. Toch wou ik graag nog zoveel mogelijk goeie punten halen, maar liefst zonder al te veel moeite te doen. Daar ben ik voortreffelijk in geslaagd. En dat was meteen ook het probleem.
Het zesde en laatste jaar was vooral nefast, want dat was een jaar om ‘uit te bollen’. Vaak hoorde ik toen ook dat het ‘niet zo erg’ was om eens een jaar opnieuw te doen op de universiteit. Wel, die mentaliteit heeft me een serieuze kater bezorgd (en de ‘Overpoort’ hielp ook niet echt).
Pas in mijn derde jaar aan de unief ben ik er namelijk in geslaagd om mijn ‘eerste kandidatuur’ succesvol af te leggen. Na een absoluut, compleet falen in mijn eerste jaar ‘Romaanse’ veranderde ik van richting en koos ik voor ‘Germaanse’. Dat ging iets beter, kon ook niet anders, maar opnieuw gebuisd dus. En dat kwam niet door de richting, of iets of iemand anders, maar dat kwam door mezelf, en vooral door een slechte studiementaliteit. Toen besefte ik eindelijk dat ik daar iets moest aan doen.
Vanaf dat eerste succes aan de unief was ik gelanceerd, en behaalde ik in totaal drie universitaire diploma’s, maar ik heb dus twee academiejaren verloren: in plaats van af te studeren in 2002 ben ik afgestudeerd in 2004. Had ik toen maar efficiënter en doelgerichter gestudeerd, had ik toen maar een betere (studie-)mentaliteit en besefte ik toen maar dat tijd erg kostbaar is. Het komt immers nooit terug, dus zorg er op z’n minst voor dat je er iets voor in de plaats hebt dat de moeite waard is.
Voor iedereen kan dat iets anders zijn, maar aangezien gezegd wordt “tijd is geld”, laten we het eens op die manier bekijken. Twee jaar langer had ik dus al gewerkt kunnen hebben en tijdens die twee jaar had ik zonder overdrijven, heel bescheiden en realistisch gerekend, 30.000€ netto kunnen verdienen (2 jaar lang 1250€ per maand). Sommigen zouden trouwens met bepaalde diploma’s als starter véél meer kunnen verdienen dan dat bedrag.
Zelfs al zou je zeggen dat ik tijdens die twee ‘verloren’ jaren bijvoorbeeld een zekere levenservaring opgedaan heb, of dat ik me geamuseerd heb, of iets dergelijks, is dat beetje beperkte ervaring of amusement 30.000€ waard ? Iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken, maar ik vind alvast zelf van niet en ik vermoed dat de meesten onder jullie daarmee akkoord zullen gaan.
Ik persoonlijk was twee jaar kwijt ná het secundair onderwijs, maar sommigen verliezen zelfs eens een jaar of meer tijdens het secundair onderwijs, wat wellicht nóg erger is aangezien de leerling op die leeftijd veel minder vrijheid en mogelijkheden heeft dan iemand van 18 jaar of ouder.
Maar ‘verloren tijd’, in welke situatie dan ook, is nu net wat ik wil vermijden voor andere mensen die een diploma secundair of hoger onderwijs willen behalen. Ik wil zoveel mogelijk leerlingen en studenten helpen om hun diploma op een zo efficiënt mogelijke manier te behalen.